Oletko tarpeeksi tehokas?

Monille kiire on päivän sana. Työtä ei suoraan arvioida kiireen mukaan, mutta siitä on tullut hyvä status. Mitä kiireisempi olet, sitä paremmin pärjäät. Vai onko niinkään? Valitettavasti kiireisyys ei tarkoita, että asioita tekisi tehokkaasti. Usein kiire tarkoittaa vain, että asioita tehdään hyvin tehottomasti.

Harva työntanaja mittaa kuinka kiireinen olet. He mittaavat kuinka tehokas olet, mitä olet saanut aikaan. Vaikka kalenterisi olisi pullollaan asioita ja sähköpostisi tursuaisi ylitse, ei se vielä tuo palkankorotusta pöytään. Tämä on asia, minkä unohdamme liian usein nykyisin.

Kiire on status, jota täytyy ylläpitää. Sillä voit kertoa ympärillesi, että olet tärkeä. Mutta sillä ei ole lopulta merkitystä, jos se ei näy palkassa. Pomosi ei välitä miltä näytät ympärillesi. Hän välittää vain millaisia tuloksia pystyt tuomaan pöytään.

Miten siirryt kiireestä tehokkuuteen?

Suurin muutos tapahtuu ajatuksen tasolla. Unohda kiire. Unohda, että se on tärkeää, koska se ei ole. Et ole yhtään tärkempi vaikka näyttäisit, että sinulla on kiireä. Tärkeää on yrityksen menestys. Ja se tarkoittaa, että asetat hyviä tavoitteita, jotka ovat linjassa yrityksen menestyksen kanssa ja yrität saavuttaa ne. Hyvät tavoitteet eivät tietysti tarkoita, että niitä pitäisi olla paljon. Hyvät tavoitteet ovat sellaisia, että ne merkitsevät. Kiire tulee usein siitä, että yritetään tehdä monia asioita, mutta mikään niistä ei ole kovinkaan tärkeä.

Etsi tärkeimpiä asioita, joita voit tehdä yrityksen menestymisen kannalta ja päätä toteuttaa ne. Sillon olet erittäin tehokas.

Kiireen ongelma

Sen lisäksi, että yrität luoda kiirellä kuvaa itsestäsi, estät myös itseäsi tekemästä asioita, jotka merkitsevät työsi kannalta. Jatkuva ajanpuute, johtaa heikkoihin suorituksiin. Olet aina menossa, et keskity asiaan mikä on käsillä ja joudut hätäilemään. Ehkä nämä ovat tuttuja asioita: katsot kelloa jatkuvasti, vilkuilet puhelinta kesken keskusteluiden ja tapaamisten, seuraat sähköpostia useita kertoja tunnissa ja vastaat puhelimeen kesken palavereiden?

Kiire siirtyy helpost muillekin elämänalueille. Siihen jää koukkuun. Kun et pysty keskittymään enään yhteen asiaan kerrallaan, huomaat että olet jäänyt kiinni. Silloin työasiat siirtyvät vapaa-ajallekin.

Tehokkuus ei tarkoita suorittamista

Tehokkuus voi johtaa tarpeesee suorittaa, koska asioita halutaan tehostaa jatkuvasti. Yrityksissä on koko ajan menossa tavoite tehostaa toimintaa. Toki asioita on hyvä uudistaa välillä, myös omassa toiminnassa. Vinkkejä kannattaakin etsiä säännöllisesti oman työn kehittämiseen ja arviointiin. Joskus se voi mennä liian pitkälle kuitenkin. Mistä tiedät milloin?

Kun ihmissuhteet, terveys ja muu elämä alkaa kärsimään tai unohtumaan, on työ mennyt liian pitkälle. Oma hyvinvointi takaa kuitenkin parhaat tulokset ja se ei tarkoita, että työhön täytyy keskittyä jatkuvasti.

Kuinka tehostan ilman, että ryhdyn suorittajaksi

Tässä on muutamia vinkkejä sinulle:

1. Suunnittele työtapasi. Käy ne läpi kriittisesti. Nappaa rysän päältä kiinni ne, jotka varastat aikaasi. Opettele käyttämään niitä välineitä tehokkaasti, joita todella tarvitset. Toteuta pakolliset asiat hyvin, mutta vauhdilla. Älä anna niille ylimääräistä aikaa tai huomiota, jos ne eivät sitä oikeasti tarvitse.

2. Opiskele tehokkaampaa työskentelyä, mutta anna itsellesi myös aikaa. Parhaat ideat ja tulokset eivät synny aina aikataulujen mukaan vaan joskus tarvitaan tyhjää aikaa. Joskus asiat yhdistyvät itsestään ja parhaat ratkaisut syntyvät kun ajatuksilla on tilaa juosta vapaasti.

3. Unohda jokaisen asian tekeminen. Joskus teemme asioita, vain koska olemme tottuneet tekemään. Käy työtehtävät läpi ja harkitse joiden lopettamista. Mitä voi käydä? Käy tehtäviä läpi tavoitteiden kannalta. Kuinka ne edistävät tavoitteisiin pääsemistä? Voi priorisoida tehtävät vastaamalla tuohon kysymykseen jokaisen tehtävän kohdalla. Mikä tuo eniten tuloksia, anna sille eniten aikaa.

4. Opettele ulkoistamaan. Mikäli tietyt tehtävät eivät edistä lainkaan tavoitteisiin pääsyä tai jopa estävät sitä, yritä päästä niistä eroon. Ehkä ne edistävät muiden tavoitteita tai joku toinen pystyy hoitamaan ne. Ehkä harjoitteleva kollega saa niistä hyödyllistä oppia tai työharjoittelu voi oppia niistä uusia asioita. Tehokkuuteen kuuluu keskittyminen oikeisiin asioihin.

5. Tehokkuus ei tarkoita nopeutta. Usein pisin tie on paras vaihtoehto. Joskus se on myös nopein tie, ainakin parhaan tuloksen kannalta. Turha kiirehtiminen johtaa heikkoihin ratkaisuihin ja aidan rakosista puikkelehtimiseen. Huonosti tehty työ voi joutua uudestaan tehdyksi, jolloin siihen tuhlaantuu tuplasti aikaa. Suorita asiat huolella.

6. Keskity siihen mitä teet. Anna muiden asioiden odottaa silloin. Keskittyminen takaa parhaan tuloksen ja saat suurimman hyödyn tekemisestä.

Tehokkuus ja palkankorotus

Kuinka tehokkuus liittyy palkankorotukseen? Kyky lisätä omaa osaamista, työpanosta ja kyky omaksua uusia vastuita tulee pitkälti siitä kuinka tehokas olet sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja ne ovat erinomaisia palkankorotuksen perusteluita.

Tehokkaaksi ihmiseksi voi oppia, vaikka sitä ei olisikaan nyt. Olemalla tehokas, sinut huomataan helpommin, myös esimiehen taholta. Tehokkuudella voit osoittaa olevasi työntekijä kuka ansaitsee enemmän.

Tehokkuus ja palkankorotus ovat hyvin paljon toisiinsa liittyviä asioita.

Leave A Response

* Denotes Required Field