Opettele oppimaan ja nostamaan arvoasi

Oppia ikä kaikki – kuuluu vanha sanonta ja se pitää paikkansa. Suomalaisilla on liian usein asenteena, että koulunpenkiltä päästyä ei enää ryhdytä oppimaan. Tämä on totaalisen väärin eikä sovi nykymaailmaan mitenkään. Tietoa tulee lisää, uusia taitoja tarvitaa jatkuvasti ja perässä on vaikea pysyä vaikka haluaisikin. Se kuka unohtaa oppimisen jää pahasti kyydistä ja nopeasti.

Työurat ja työpaikat vaihtuvat tiheästi nykyisin ja monille aloille on liikaa tunkua. Kenet luulet työantajien palkkaavaan mieluummin? Innokkaan työntekijän kuka on valmis oppimaan jatkuvasti vai työntekijän kuka luulee saaneensa koulusta kaiken tarpeellisen tiedon. Tietysti ensimmäisen. Ja on vielä helppoa osoittaa olevansa innokas oppimaan työhaastattelussa. Palkankorotuksienkin yksi tärkeimmistä perusteista on osaamisen ja tietopääoman lisääminen.

Oppimisen ei tarvitse tapahtua samalla tavalla kuin koulussa. Tapoja ja resursseja siihen riittää kyllä. On erilaisia valmennuksia, oppaita, kirjoja, kursseja, videoita, äänikirjoja, koulutuksia tai vaikka jatkotutkinto. Kaikkea löytyy ja asioita voi tehdä monella tapaa. Kun oppimisesta innostuu niin kysymys muuttuu yhä enemmän suuntaan, että mitä juuri minun kannattaa oppia, jotta voin kohdistaa osaamiseni mahdollisimman tarkasti ja hyödyllisesti työnantajan tarpeisiin nähden.

Hyvä puoli on, että opettelemalla oppimaan voi nopeuttaa omaa taitoa oppia asioita. Sekin on taito mitä voi kehittää. Tärkeintä alussa on löytää motivaatio oppimiseen. Siksi hyvä lähtökohta on opiskella asioita mitkä kiinnostavat sinua. Voit myös listata ulkoisia motivaation lähteitä, kuten mahdollisuus palkankorotukseen tai ylennykseen. Motivoituneena oppiminen ei tunnu raskaalta, se sujahtaa huomaamattasi ja tuntua kuin lasten leikiltä. Myös tulokset ovat silloin parhaita.

Palkinnot ovat aina hyviä motivaation lisääjiä, mutta tavoittele että ne todella ovat palkintoja. Itse motivaatio kannattaa kerryttää opiskeltavasta asiasta.

Oppimisesta tulee mielekkäämpää mitä parempi tietyssä asiassa on. Tämä on tietysti harmillista, koska olemme lähtökohtaisesti huonoja kaikessa uudessa. Täytyykin muistaa jaksottaa oppiminen pieniin palasiin. Keräämällä pieniä onnistumisia, voi lisätä motivaatiota nopeasti ja kiihdyttää oppimista. Tämä on erityisen tärkeää, jos muistikuvat koulusta ovat pääasiassa negatiivisia.

Kuka tahansa pystyy oppimaan lisää ja nauttimaan oppimisesta, jos kyseessä ovat oikeat asiat. Kannattaakin siis lopettaa välittömästi uskomasta opettajien tai muiden sanomisia sinun oppimistaidoistasi.

Jokaisella meillä on uskomuksia omaan oppimiseen liittyen. Ne aiheuttavat pelkoja ja odotuksia itselle. Niiden pohjalta teemme asioita, kuten lykkäämme ikäviltä tuntuvia tehtäviä. Emme edes välillä ymmärrä miksi asioiden tekeminen tuntuu niin vaikealta. Monet negatiiviset ajatukset juontavat takaisin koulunpenkille, missä opettaja tai koulutoverit antoivat ikäviä lausuntoja omista taidoista. Se voi näkyä vielä nykyisinkin vastaavien asioiden hoitamisessa. Huonosti pesäpalloa pelannut henkilö voi välttää liikuntaa vieläkin. Heikkoja tuloksia matematiikassa saanut henkilö voi välttää viimeiseen asti budjetointiin liittyviä asioita.

Tärkeintä on ryhtyä korjaamaan näitä ajatusmalleja. Siihen auttaa asioiden järjestelminen pieniksi palasiksi. Ota haltuusi vain sen verran kuin sillä kerralla tuntuu mukavalta. Kaikkea ei voi hallita, eikä sitä kannata murehtia. Oppimalla lisää ymmärrystä asioista ja negatiiviset tunteet katoavat. Motivaatio nostaa tehoa vielä lisää.

Kuinka parannat tuloksiasi

Oppiminen tapahtuu parhaiten kun koneista on täydessä kunnossa ja ladattu täyteen. Se tarkoittaa, että pään pitää olla selvä, kehon levännyt ja aivot virkeinä. Työn tekeminen hidastuu, jos näin ei ole. On vain järkevää tietää, missä menee omat rajoitteet ja kipukynnykset. Liian vähäinen uni, huono ruokavalio, ulkoilun puute tai liikunnan väliin jättäminen vaikuttaa huomattavasti asiaan. Lisäämällä niitä sopivassa suhteessa voi tehdä kaiken paremmin, myös oppimisen. Ja nämä ovat asioita, joihin jokainen voi vaikuttaa ja ne myös vaikuttavat jokaiseen.

Edellisten asioiden lisäksi voit ottaa huomioon myös yksilöllisempiä asioita ja ominaisuuksia. Oppimiseen on jokaiselle oma tyylinsä. Osa tykkää lukea ja toinen kuunnella. Kolmannelle paras vaihtoehto on päästä tekemään käytännössä. Oppimisvälineet kannattaa valita sen mukaan. Lukijalle kirja, kuuntelijalla audio tai luento. Tekijälle tekemiseen perehdyttävä kurssi tai harjoitusprojekti.

Tämän lisäksi kannattaa myös tutustua omaan rytmiin. Useimmat ihmiset toimivat parhaiten joko iltaisin tai aamuisin. Kuulutko jompaan kumpaan ryhmään? Silloin kannattaa sijoittaa tehokkaimmat oppimishetket juuri niille päivän hetkille. Herää hieman aikaisemmin ja aloita oppiminen tai varaa illasta aikaa sille.

Suuntaa oppiminen oikein

Mahdollisuuksia oppia on loputtomasti ja erilaista tietoa löytyy valtavasti. Sen takia täytyy olla kriittinen sen suhteen mitä lähtee oppimaan ja millaista tietoa tulee eteen. Pelkkä tiedon ammentaminen ei riitä. Oikea oppiminen tarkoittaa oikean tiedon hyödyntämistä ja tulkitsemista omien kokemuksien pohjalta. Sen takia on tärkeää olla kriittinen oppimateriaalin ja oppimistilanteen suhteen. Valitettavan usein kurssin vetäjä yrittää vain kaataa erilaisia yksityiskohtia osallistujien päälle ja luokitella sen opettamiseksi.

Anna oppimiselle aikaa

Kuten aikaisemmin jo mainitsimme niin jokaisella on oma henkilökohtaisesti paras aika oppimiseen. Selvitä omasi. Varaa oppimiselle aikaa. Stressi muodostuu kun aikatulut tiukkenevat. Jos suoritat asiat ajoissa valmiiksi, ei tule ongelmia. Sen takia sopivan aikataulun ylläpitäminen on tärkeää.

Tiedosta milloin kannattaa edes yrittää oppia uusia asioita. Pitkän päivän jälkeen ei välttämättä ole paras hetki ellet ole ladannut akkujasi pienellä kuntoilulla, hyvällä ruualla ja sopivalla levolla. Anna itsellesi tarpeen mukaan myös vapaa-aikaa, sillä se on akkujen lataamiseen, ei pelkästään polttamiseen.

Mieti sopivia tilanteita milloin voit oppia asioita. Nykyisin työmatkat onnistuvat hyvin lukemalla tai kuuntelemalla oppimismateriaaleja. Pienetkin aikavälit ovat hyödyllisiä, koska silloin keskittyminen on lyhytkestoisempaa ja jaksat siten keskittyä koko ajan. Hyödynnä työmatkojan parhaasi mukaan vaikka edellisen illan kertaamiseen.

Mistä aloitan?

Kuten aina, tärkeintä on vain tehdä päätös aloittaa. Ota yksi aihe mikä kiinnostaa sinua ja voisi olla hyödyksi työnantajallesi. Etsi sopivaa materiaalia aiheesta ja aloita oppimaan. Haukkaa pala kerrallaan ja nauti uudesta osaamisesta.

Ryhdy puhumaan, että olet aloittanut opiskelemaan vapaa-ajallasi. Sana leviää ja asioita alkaa tapahtumaan.

Leave A Response

* Denotes Required Field